Centrum voor Implementatie

Wetenschappelijke kennis vertalen naar de praktijk. Dat is wat wij doen.

De missie van het Trimbos-instituut is 'de geestelijke gezondheid verbeteren door het delen van kennis'. Maar hoe doen we dat eigenlijk? Onze medewerkers combineren wetenschappelijk onderzoek met implementatie van wetenschappelijk onderbouwde interventies en kwaliteitsstandaarden. Ook doen we implementatieonderzoek en participeren we in (inter)nationale implementatienetwerken. Het Centrum voor Implementatie speelt hierin een centrale rol.

E-mental health voor huisartsen: toolkit en rapport

Met de lancering in januari van de toolkit ‘E-mental health in de huisartsenpraktijk’ krijgen huisartsen en praktijkondersteuners belangrijke handvatten aangereikt om in de praktijk aan de slag te gaan met e-mental health. In opdracht van ZonMw implementeerde het Trimbos-instituut bij 100 huisartsenpraktijken Kleurjeleven.nl. De toolkit is ontwikkeld in het kader van het implementatieproject Kleurjeleven.nl voor huisartsen.

Online hulpprogramma’s voor depressieve klachten worden vaker gebruikt als de POH-GGZ deze hulpprogramma’s onder de aandacht brengt van de patiënt. Dit draagt bij aan klachtenvermindering bij de patiënt. Blijvend de meerwaarde van e-health benadrukken, zowel voor de huisarts, praktijkondersteuners als voor de patiënt, is echter nodig.

Eindverslag implementatieproject Kleur je leven

Een uitdagend vraagstuk?

Wij denken graag met u mee.