Centrum voor Economische Evaluatie

Wij doen onderzoek naar doelmatigheid in de GGZ

Wij opereren in de complete cyclus van innovatie, implementatie en evaluatie. Zo zijn wij betrokken bij het doorrekenen van de kosten en effecten van interventies of beleidsmaatregelen, het opstellen van onderzoekagenda’s rondom doelmatigheid en het begeleiden van de praktijk in het meetbaar maken en verbeteren van de doelmatigheid.

Rendeert zorgonderzoek in de GGZ?

"Het Centrum voor Economische Evaluatie laat zien dat investeren in onderzoek van de GGZ loont. Uit onderzoek blijkt dat elke euro investeren in potentie 30-60 euro kan opleveren als positieve onderzoekresultaten grootschalig zouden worden geïmplementeerd.

Het is goed dat er geïnvesteerd wordt in onderzoek en dat dit wordt gestimuleerd. Om de baten hard te maken is het ook belangrijk dat er meer aandacht wordt besteed aan implementatie.

Daarnaast worden er op dit moment diverse trials uitgevoerd met grote aantallen patiënten. Ook willen we steeds meer samenwerken met zorginstellingen om gebruik te maken van patiëntdata. Op deze manieren kunnen we inzoomen op subgroepen en leren welke interventie het beste past bij welke patiënt."

Joran Lokkerbol

Een uitdagend vraagstuk?

Wij denken graag met u mee.